.WHAT Y0U ARE, WE ALS0 WERE........................WHAT WE ARE, Y0U ALS0 WiLL BE.

Evanescence - biografie

25. prosince 2006 v 20:08 | HřbiTovanda |  //EvaNesCence
.
Skupinu společně založila Amy Lee s kytaristou Benem Moodem ve svých raných teenagerských letech. "Byli jsme na takovém letním táboře a já jsem tam jednou zaslechl Amy jak hraje na piáno Meat Loafovu písničku I´ll Do Anything For Love. Tak jsem se k ní se zájmem vydal a ona mi tu písničku hned i zazpívala. Úplně mě to dostalo a přemluvil jsem jí, abychom si spolu založili kapelu," vzpomíná Ben Mood. Od prvního dne to bylo naprosté souznění dvou muzikálních duší. "Máme naprosto stejnou hudební vizi, milujeme stejnou muziku," přesvědčuje Moody. "Takže když se dáme do komponování písniček, navzájem si naše nápady doplňujeme."
I když si tato skupina do názvu dala slovo, které může značit náhlé zmizení, nebo nestálost páry, hudba, pod kterou je podepsána je předurčena k dlouhé životnosti. Album Fallen je debutem talentovaného kvartetu hudebníků z arkansaského města Little Rock, vydaným u labelu Wind-up Records. Hned na první poslech zaujme až nadpozemsky lehký vokál zpěvačky Amy Lee, který podkresluje emotivní, výrazově silný rock. "Bezesporu jsme rocková kapela," přesvědčuje o jasném přesvědčení kapely dvacetiletá Amy. "Náš hudební apetit je především epicky dramatická, temná rocková hudba. Snoubí se v ní i gotika, klasika. Na střední škole jsem poslouchala hodně death metalových kapel. Oba tyto styly patří mezi velmi komplikované, složité hudební žánry, které mají dramatický náboj, a mě to k nim vždycky přirozeně táhlo."
Jak se ovšem dá očekávat, rocková kapela tohoto ražení to vzhledem k místním hudebním tradicím na americkém Středozápadě neměla nejjednodušší. "Mladí lidé tu většinou poslouchají death metal, starší lidé zase podstatně měkčí muziku," vysvětluje Lee. "Vlastně si nevzpomenu ani na jednu zdejší kapelu, která by ve svém čele měla zpěvačku."
Evanescence začali, ovlivněni širokým spektrem umělců, od Björk, přes Danny Elfmana až k Tori Amos, vydávat svá první EP. Ačkoli zatím nedisponovali reputací vybudovanou živými vystoupeními, rychle si začali budovat velmi dobré renomé.
"Paradoxně jsme s Amy zůstávali skrytí, hodně v ústraní," vzpomíná Moody. "Druhou skladbu, kterou jsme napsali, byl to sedmiminutový gothic rockový hymnus Understanding, začala z nám neznámého důvodu hodně často hrát jedna místní rádiová stanice. Najednou jsme byli po městě populární, jenže nikdo nás vlastně neznal, nikdo netušil, kde by nás mohl najít. A to vše jen kvůli tomu, že jsme si nemohli dovolit odehrát koncert. Byl jsem jen já a Amy, peníze na muzikanty, kteří by s námi mohli hrát naživo, jsme prostě tehdy neměli." Evanescence si sami vydali dvě EP a první dlouhohrající desku Origin, která se později stala vyhledávaným sběratelským artiklem, než zakotvili u Windup Records. Fallen, jejich debut u velké nahrávací společnosti, vyšel v dubnu 2003 a získal komerční úspěch i uznání kritiky. Mezinárodně úspěšné Top 10 singly "Bring Me to Life" a "My Immortal" kapele zaručily úspěch v rádiích a získaly dvě ceny Grammy za rok 2003 (Nováček roku a Nejlepší hradrockový počin za "Bring Me to Life"). Alba Fallen se prodalo téměř 14 milionů kusů po celém světě, v hitparádě Billboard's Top 200 se udrželo více než 100 týdnů, ve více než 35ti zemích bylo oceněno zlatou nebo platinovou deskou a kapela tak vyprodávala arény po celém světě. Jejich DVD Anywhere But Home z roku 2004 se k dnešnímu dni prodalo více než 1 milion kusů.
Fallen vzniklo v Los Angeles za odborného dohledu producenta Davea Fortmana (BOYSETSFIRE, Superjoint Ritual) a Evanescence se na něm podařilo udržet rovnováhu mezi křehkou krásou a přirozenou rockovou tvrdostí. Typický pro zvuk celého alba je pilotní singl, baladicky laděná Bring Me To Life, na které pěvecky hostuje Paul McCoy, zpěvák 12 Stones. Tato skladba hraje také důležitou roli na soundtracku k filmovému hitu Daredevil.
"'Bring Me To Life' je o objevování nového, něčeho, co ve vás probudí dosud nepoznané pocity, říká Moody a pokračuje: "Objevíte svět, který je větší a zajímavější, než bublina, ve které jste se dosud pohybovali. Vyzdvihnout si neméně tak jako tento singl zaslouží také další potencionální hity, melodicky chytlavé Tourniquet a Haunted. Ke druhé jmenované písničce Moody říká: "V téhle skladbě jsme to nejvíc ´my´, tady jsme dosáhli přesně toho, jak si myslíme, že bychom měli znít."
Skupina Evanescence prodala alba Fallen, kterým debutovala u velké nahrávací společnosti, téměř 14 milionů kusů po celém světě, z toho více než 6 milionů ve Spojených státech. Novým albem The Open Door (Wind-up Records), které vyšla 3. října, pokračují Evanescence ve svém raketovém vzestupu na hudební scéně. Kapela se pyšní dvěma cenami Grammy a její nové album se vyznačuje krásnými melodiemi, podmanivými texty, dojímavým zvukem piána a úžasným zpěvem Amy Lee. To vše se mísí s naléhavou a precizní hrou na kytaru Terry Balsama a vytváří se tak kompaktní, éterická směs, která dokonale propojuje cit kapely pro hard rock i klasickou hudbu. Patrný je rovněž přínos dalších členů kapely, tedy Johna LeCompta (kytara) a Rockyho Graye (bicí).
"Nahrávat tuto desku byl opravdu silný zážitek," vysvětluje Lee. "Terry měl loni v říjnu mozkovou mrtvici a ještě stále se zotavuje, máme nového manažera [Andy Lurie] a já jsem prošla ošklivým rozchodem. Ale všechno, co nás potkalo, toto album obohatilo." Lee říká, že na albu Fallen kapela ještě hledala sama sebe, ale tentokrát objevila v Terry Balsamovi citlivého spoluautora skladeb. "S prací na tomto albu jsme si dali opravdu načas a měli jsme tak prostor pro vyjádření širší škály emocí, nejen bolesti a smutku, ale také zloby, a, ano, dokonce štěstí," říká Lee.
Deska The Open Door, která byla napsána koncem loňského roku, se nahrávala ve studiu The Record Plant v Los Angeles a mixována byla v Ocean Way Studios v březnu 2006. Výslednou podobu nahrávky velmi ovlivnil návrat dlouholetého přítele a producenta Davea Fortmana. V několika skladbách nového alba uslyšíte mimo jiné sbory a strunné nástroje ovlivněné klasikou, které byly nahrány ve staré kapli a které skladbám o sebepoznání, touze, pochybnostech, sebeúctě a především posilování sebevědomí dodávají na barevnosti. Album začíná skladbou "Sweet Sacrifice" o očistě po rozpadlém vztahu, ve které se mimozemsky znějící intro prudce změní ve zvuk tvrdých trashových a hardrockových kytar doprovázených vysokými rockovými vokály. Prvním singlem je střednětempá "Call Me When You're Sober", která znovu otevírá téma oproštění se od všeho, co nefunguje.
Dalšími úžasnými skladbami na desce The Open Door jsou "Lithium", která je o necitlivosti, "All That I'm Living For", kterou Lee věnovala životu kapely, "Weight of the World", ve které se snaží vidět pohledem mladých fanoušků a jejich očekávání, a "Good Enough", ve které zazní strunné nástroje a sbory a při důkladnějším poslechu je zřejmé, že je to první skladba vůbec, ve která kapela vyjadřuje (téměř) spokojené pocity ("Je to výborný pocit, když se album zakončí právě takhle," říká Lee). Po vydání alba Fallen byla kapela rok a půl na turné a měla pouze měsíc přestávku. Evanescence doufají, že tentokrát nevynechají koncert na žádném místě na celém světě, ve kterém jsou populární. Turné po Spojených státech začíná ihned po vydání alba The Open Door, tedy 3. října, a odmění nejvěrnější fanoušky několika vystoupeními v menších klubech, které budou předcházet koncertům ve velkých arénách.
Po textové stránce Evanescence postihuje témata od lásky, přes zoufalství až po temnou beznaděj. Ale skupina trvá na tvrzení, že její poselství je výsledně pozitivní:
"Chceme, aby naše kapela lidem říkala, že nejsou sami, kdo se musí vyrovnávat s negativními pocity, nebo bolestí, že my všichni si čas od času musíme projít něčím smutným," vzkazuje Amy Lee, autorka drtivé většiny textů skupiny. "To je život, to je lidský úděl. My říkáme, že nikdo v tom není sám, my tím procházíme také."
Živě Evanescence vystupují jako kvartet společně s druhým kytaristou Johnem LeComptem a bubeníkem Rocky Grayem "Právě v kvartetu jsme schopni předvést to, co stvoříme ve studiu na pódiu ve stejné kvalitě a stejně silně. Jsme vděčni za to, kam jsme se dostali. Hudba je dnes plná teenagerských produktů a my jsme rádi, že jsme něco dokázali jen s tím, že jsme skládali o věcech, které nám jdou ze srdce. Nechceme, nepokoušíme se prodávat milióny desek, chceme zůstat upřímní a sví."
Neodmyslitelný dramatický náboj v hudbě Evanescence - určitý druh hudební odyssey, která se dokáže vmžiku přeměnit z klavírní náladovky na úderný zvuk kytar - zaujala posluchače po celém světě. Agresivní prvek kapely je doplňován procítěnými vokály Amy Lee a texty, které kapelu spojují s publikem, které hledá sebe samo nebo se vypořádává s pocity touhy, naděje, lásky a ztráty. Album The Open Door je logickou (ale nikoli předvídatelnou) přeměnou epických tendencí v kapele, která si teprve buduje své postavení v hudebním světě.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.